Jem Bendell legt hier uit dat alle politici die economische groei prediken dom of crimineel zijn

Transcriptie van de TED presentatie van

The Money Myth: Jem Bendell at TEDxTransmedia2011

The Money Myth: Jem Bendell at TEDxTransmedia2011

Deze presentatie is bedoeld om je aannames m.b.t geld compleet onderuit te halen. Ik ga je laten zien dat achter de financiële crisis and de milieu crisis een andere crisis verborgen ligt in ons geldmain_end-of-growthsysteem door de manier waarop ons geld wordt gecreëerd. Ook ga ik je laten zien dat er een nieuwe wereldwijde gemeenschap aan het ontstaan is die ONS gaat dienen i.p.v. de bankiers. En hierbij roep ik alle media, oude zowel als nieuwe, om deze verhalen verder te vertellen. Alhoewel we iedere dag geld gebruiken weten we eigenlijk weinig over waar het vandaan komt en wat voor effect dat op ons heeft.

Stel je voor dat je in een dorp woont ver in het verleden. Laat zeggen 3000 jaar geleden. Sommigen van u bakken brood anderen zorgen voor  kippen en weer anderen maken kleding en dit ruilen we met elkaar. Een economie gebaseerd op ruilhandel. En dan op een dag komt er een ridder naar het dorp en kijkt naar wat wij doen en zegt waarom gebruiken jullie mijn munten niet. Dat is zoveel gemakkelijker. Dus we besluiten om dat te doen en de ridder geeft aan iedereen 10 munten te leen. We gaan ze gebruiken en het werkt geweldig. Je hoeft niet langer je brood voor eieren te ruilen. Je hoeft je niet langer te herinneren wie nog wat van iemand krijgt. Je ruilt gewoon de muntjes en daardoor heb je ook nog meer vrije tijd. Daarom vragen we aan de ridder of we de munten kunnen houden. De ridder vindt dit goed op voorwaarde dat je aan het eind van het jaar 11 muntjes hebt anders moet je een onderpand inleveren. Omdat het zo gebruiksvriendelijk is geworden wordt er besloten om dit uit te proberen. De tijd gaat voorbij en alles gaat goed, maar dan realiseer je je dat de ridder binnenkort weer komt. Daarom ga je meer vragen voor je brood. Anderen gaan meer vragen voor het maken van kleding. Daardoor beseft iedereen dat anderen hetzelfde doen en dat er steeds minder munten in het dorp circuleren. De ridder komt en het blijkt dat niet iedereen 11 munten heeft. Het is n.l. onmogelijk dat iedereen 11 munten heeft en daardoor verliezen sommige van ons ons huis of boerderij.

In deze situatie kun je de munten gaan zien als de waarde en niet jezelf, de buren, het dorp en de natuur. Vergelijk dit met het geldsysteem dat wij nu hebben, je ziet dat het hetzelfde is. Maar het systeem is nu letterlijk aan de cocaïne als je sommige rapporten leest. Dit is geen grap. Wat je activiteiten ook zijn. Deze zaken moeten aan de kaak gesteld worden.

Ik persoonlijk heb 16 jaar lang grote bedrijven en hulp-organisaites geholpen om door samenwerking globale problemen aan te pakken zoals klimaatverandering, overbevissing, gedwongen arbeid en HIV aids. We hebben een aantal goede samenwerkingsverbanden gecreëerd waarmee deze zaken aangepakt konden worden.

Sommige van ons zijn zich daardoor gaan realiseren dat als we de oorzaak van de problemen echt willen aanpakken dan moeten we de manier veranderen waarop geld gebruikt wordt om meer geld te verdienen. Jammer genoeg heb ik moeten ontdekken dat er weinig financiëring te vinden is voor onderzoek naar dit probleem.

Om hier aan te kunnen werken heb ik mezelf moeten uitzenden naar India. Daardoor ben ik uiteindelijk gaan werken met een NGO met de naam ‘Community Forge’. Zij ontwikkelen free open source software voor samenlevingen die hun eigen geldsystemen willen gebruiken. En door met hen te werken werden mijn ogen geopend voor een hele nieuwe innovatieve wereld van nieuwe geldsystemen, waar zaken als werkuur of kilowattuur als geld-eenheid kunnen worden gebruikt, maar waar ook geld-eenheden gebonden aan de nationale geld-eenheid mogelijk zijn. Daardoor werd mij duidelijk dat door de ontwikkeling van sociale netwerken met deze betaal systemen we aan het begin staan van een revolutie in het gebruik van deze nieuwe geldsystemen.

Binnenkort kun je met deze nieuwe geldsystemen de rekening in je lokale winkel met je mobiele telefoon betalen via een sms, wifi of internet. In London is kortgeleden al zo’n systeem gelanceerd. Ik kom later terug op de innovatie op dit gebied. Een van de meest belangrijke dingen die ik, door hieraan te werken, leerde was dat ik net als vele andere mensen begon na te denken over wat geld eigenlijk is.

Iemand stelde mij de een zeer eenvoudige vraag: Waar komt geld vandaan? Nu ben ik een professor in management en niet in wetenschap, maar ik denk zaken te weten, maar helaas had ik geen flauw benul waar geld vandaan kwam. Daarom suggereerde ik dat de overheid geld creëert. Daardoor kwam ik erachter dat 3% van al het geld door de overheid gecreëerd wordt via de nationale Munt. Dit zijn de bankbiljetten en de munten die we hebben. De rest ,97%, wordt electronisch door  private banken gecreëerd. En natuurlijk moet je daar rente over betalen. Daarom denk je dat je als je een lening nodig hebt van de bank dat de bank dat geld in kas heeft. Ik dacht altijd van wel. Maar nee, ze creëren het geld voor de lening uit het niets. Maar ze creëren de rente niet. Dus wie creëert de rente? De rente moet dus betaald worden uit leningen die voor andere mensen door de bank uit het niets worden gecreëerd. En daar moet ook weer rente over worden betaald. Om die reden zijn er op dit moment meer schulden in de wereld dan dat er geld is. Precies zoals de ridder met zijn munten. Er is niet genoeg geld op aarde in omloop om alle schulden af te betalen. Individueel kunnen we misschien onze schulden afbetalen, maar collectief gezien zullen we eeuwig in de schulden blijven zitten!! De rente zal zich eeuwig blijven opstapelen. Dit veroorzaakt natuurlijk enorme problemen.

Probleem 1: Het toenemende verschil tussen rijk en arm wat hierdoor veroorzaakt wordt is een rekenkundige zekerheid. Dan is het ook geen wonder dat nu 2% van de wereldbevolking in het bezit is van de helft van alle bezittingen op deze wereld.

Probleem 2:  Het milieu. Omdat we steeds meer moeten lenen vanwege de opstapelende rente moeten we steeds meer producten en diensten verhandelen, waardoor we dus steeds meer verbruik hebben van natuurlijke bronnen omdat anders het systeem in zal storten door recessies, depressies enz.

We hebben geen planeet die exponentieel groter groeit voorzover ik weet, dus met ons geld-syteem vertragen we dus alleen maar de onvermijdelijke ineenstorting van de complete economie. Deze complete ineenstorting is ingebouwd in ons idiote geldsysteem. Dat is de theorie. Maar hoe voelt dit werkelijk. Ik heb hier een briefje van 20 euro. We weten dat dit dus papier is. Als papier is het niet echt bruikbaar. je kunt er op schrijven of het als behang aan de muur plakken. Daarom is het een illusie om te denken dat het op zichzelf waarde heeft. Het is maar een stukje papier. Wijzelf zijn de waarde, wijzelf produceren waarde. Onze mogelijkheden en wil om iets voor elkaar te betekenen is waarde.

Het is een illusie om te denken dat papier waarde is. En omdat we onze maatschappij baseren op dit papier, zijn we dan niet helemaal de weg kwijt? Als je de tv aanzet dan zie je dat iedereen praat over economische groei. Groei herstellen, groei bevorderen. Daarom ben ik er nu van overtuigd dat iedereen die dit soort dingen roept niet goed bij zijn hoofd is of een crimineel is die er zelf beter van kan worden. En wellicht begin je dit nu ook te denken.

Ik was bang dat ik voor gek verklaard zou worden en dat weerhield mij ervan om te werken aan deze kritische zaken. De massamedia hebben gedefinieerd en ons gehersenspoeld met wat zinvol en dom is. Daarom vind ik het nu mijn verantwoordelijkheid om deze discussie op gang te brengen omdat dit de sleutel is tot al de crises en problemen die we in de wereld hebben.

Daarom ging ik online en vond ik 40 miljoen webpagina’s met “financiële crisis”. Slechts honderdduizend daarvan noemden geldhervorming. Ongeveer 0.3%. Het lijkt wel of er een taboe is op het bespreken van de oorzaken van de huidige problemen. Wat zou er gebeuren als de media dit probleem zouden oppakken en een beetje dieper zouden graven? Wat zou er gebeuren als journalisten aan de politici zouden vragen: Waar komt geld vandaan? Je krijgt wellicht een paar grappige antwoorden. Wellicht levert dit zeer humoristische beelden op voor een tv programma.

Gelukkig hebben we nu de nieuwe media en daarmee kunnen we een wereldwijd publiek bereiken. Thuis gemaakte films zoals “Money as debt” zijn intussen miljoenen keren bekeken op youtube. Sociale netwerken zorgen ervoor dat geldhervormers en uitvinders hun ervaringen kunnen delen en van elkaar kunnen leren. Ik ben betrokken bij een het “Finance innovation lab” in Engeland waar we over al deze initiatieven en ontwikkelingen horen. Het is overduidelijk dat we het probleem van de geldcreatie met rente door banken moeten aanpakken. Maar ik kan niet wachten totdat er politiek leiderschap zal worden getoond op dit gebied. Daarom werk ik samen met mensen die bezig zijn om nieuwe geldstelsels te ontwikkelen. En heb intussen gezien dat wereldwijd honderdduizend mensen in de achterwijken van Rio de Janeiro tot aan Nairobi, business centra in Bristol en Brussel hun eigen geld creëren en gebruiken. Als je geïnteresseerd bent kun je zoeken op “Timebanks” in de VS, “LETS” in Engeland, “Regiogeld” in Duitsland. “WIR” in Zwitserland. Je kunt kijken naar de Bitcoin, een totaal digitale geldmiddel wat enorm groot is geworden afgelopen jaar. Je kunt kijken naar websites waar buren elkaar helpen, wat overigens niet zo nieuw is. Op deze manier hoef je niet te betalen, je ruilt alleen maar. Je hebt geen geld meer nodig om hulp te krijgen vanuit je omgeving.

Bij al deze nieuwe manieren van betalen moeten we gaan uitzoeken wat goed is voor ons zodat het ons niet opnieuw zal schaden. Het betekent dus niet dat we terug hoeven te gaan naar schaarse metalen als geld. Ook hoeven we niet te wachten tot Facebook komt met een nieuw wereldwijd geldsysteem waarvan ik zeker ben dat ze dat op een dag zullen presenteren. We moeten duidelijkheid krijgen over geldsystemen die voor ons zullen werken. Geld dat wordt gemaakt als publiek gebruiksvoorwerp en niet als doel heeft om winst te maken.

Child debtHet huidige geldsysteem zoals ik heb beschreven vernietigt onze planeet en verscheurt nu ook onze lokale gemeenschappen. En als je naar het nieuws kijkt dan zie je dat het geldsysteem ook zichzelf vernietigt. Gelukkig hoeft dit niet zo te zijn. Ik werk nu met mensen die geldsystemen ontwikkelen die gemeenschappen bij elkaar brengen in plaats van te vernietigen. We hoeven dus niet meer te knielen voor de bankiers. We kunnen gaan staan voor de echte waarde van onszelf en anderen en we kunnen beginnen met de waandenkbeelden m.b.t. geld te doorbreken. We kunnen nu gaan werken aan echte geldhervorming en echte alternatieven en we kunnen een heel nieuw verhaal gaan vertellen over geld en onszelf.

2 gedachten over “Jem Bendell legt hier uit dat alle politici die economische groei prediken dom of crimineel zijn

  1. Het opent je ogen als je dit leest.Dit moeten jonge mensen op school leren.Inplaats van gebrainwashed te worden in een system wat niet klopt.Het is zo jammer dat deze rijke minderheid oons zo kan manipuleren en bedonderen.Het moet stoppen genoeg is genoeg.Want als we zo doorgaan vernietigen we deze aarde.Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan.Mensen werken om te leven.Veel banen zijn laagbetaald en je hebt werkende armoede .Deze elite is niet dom zij weten precies om menesen tegen mekaar op te zetten.De Media zorgt daar ook goed voor leugen na leugen.Je vindt de waarheid niet op de televisie.

    • Je vindt de waarheid ook niet in het staatsonderwijs. Zij creëren alleen volgelingen die achter de overheid aan blijven rennen, en nog in democratie geloven.

Plaats een reactie